Mountainbiken perfecte voorbereiding

Mountainbiken perfecte voorbereiding

Wat doen wedstrijdskiërs in de ‘zomermaanden’ wanneer er geen vlokje sneeuw meer te vinden is, de ski’s zijn gewaxt en geslepen en voor even zijn weggezet?

Trainen

Wedstrijd skiërs trainen eigenlijk het hele jaar door. Net als in zoveel sporten periodiseren ook ski racers hun training. Wanneer het skiseizoen eindigt, kondigt het nieuwe seizoen zich alweer aan, met een herstelperiode van enkele weken. Daarna er wordt gewerkt aan de basisconditie. En starten de racers met skispecifieke trainingen om uiteindelijk in de sneeuw hun ski’s weer onder te binden. Dan volgen de sneeuwtrainingen waarna het wedstrijdseizoen in november weer van start kan gaan. Ok, dat begrijp ik, maar dat zijn topsporters. Maar wij dan? En in het bijzonder de racers van Ski Racing Discovery?

Fysiek

Alpine skiën is een sport, waarbij je eigenlijk niet om fysieke training heen kunt, in verband met de hoge krachtniveaus, blessurepreventie en de belastbaarheid. Skiën gebeurt op gevarieerd terrein, van stijl tot vlak. Maar ook de sneeuwcondities variëren en tegelijkertijd moeten bochten ingezet en gedraaid worden. Er gebeurt dus veel met je binnen één afdaling, waardoor de aanslag op het zenuwstelsel en de fysieke aanslag groot is. En niet leeftijdgebonden! Een 8 jarige zal tenslotte dezelfde druk als een 21 jarige moeten geven tijdens het skiën. Deze druk wordt gezet terwijl de bocht wordt ingezet en gedraaid, en de piste en de sneeuw constant de skiër uit zijn houding probeert te trekken.

Multisport

De trainers van Ski Racing Discovery, veelal eerstegraads docent lichamelijke opvoeding vinden sporten belangrijk. “Vooral bij kinderen zijn goed ontwikkelde motorische vaardigheden essentieel om onder andere sportblessures te voorkomen, zeker bij een explosieve sport als skiën. Wij stimuleren daarom de kinderen bij Ski Racing Discovery altijd om naast hun ‘doelsport’ nog andere sporten te beoefen, zeker buiten het skiseizoen. Belangrijk is dat er sporten worden gekozen die het gebruik van de spieren in het skiën imiteren. Oefeningen op een ski stimulator zijn voor de hand liggend. Maar denk ook eens aan trailrunning, inline-skaten of mountainbiken. Super leuke manieren van bewegen voor kinderen en jongeren om, op een speelse manier, aan hun aërobe conditie, evenwicht vaardigheden en spieruithoudingsvermogen te werken in de zomermaanden. Daarbij is veelzijdig sporten ook nog eens goed voor de motorische ontwikkeling, mits natuurlijk verantwoord aangeboden. En zo te wennen aan en leren genieten van een sportieve levensstijl”.

Mountainbiken

Mountainbiken is dan ook de perfecte voorbereiding op het nieuwe skiseizoen. Er zijn veel overeenkomsten tussen het afdalen op ski’s en het afdalen op een mountainbike. Terrein lezen, behendigheid, kanthoek, separatie van het boven- en onderlichaam en natuurlijk het leren beheersen van de zwaartekracht. Met het mountainbiken train je zeer sterk de heup- en beenspieren, die je bij het skiën ook zo hard nodig hebt. Maar mountainbiken is ook vooral leuk en stoer. Samen met familie of vrienden op een avontuurlijke manier fietsen door het bos. Slingerend over smalle paadjes tussen dikke bomen, over boomwortels springen, door het losse zand of over stenen van steile heuveltjes naar beneden. Je leert zo goed je evenwicht te bewaren en grenzen te verleggen, maar vooral belangrijk is het plezier!

Niet zo gek dus dat mountainbike trainingen een vast onderdeel zijn van het trainingsaanbod van Ski Racing Discovery.

Deel dit bericht